Детска дерматология

В кабинета се консултират и лекуват деца от 0 до 18 години с остри и хронично-протичащи кожни заболявания - кожни инфекции/бактериални, вирусни и гъбични/, вирусни брадавици, атопичен дерматит, уртикария, алопеция ареата, акне, псориазис,болести на ноктите и косата, вродени и наследствени кожни заболявания/ихтиози, кератодермии/.

Сухата и атопична кожа при децата изисква специални грижи

Атопичният дерматит или т.нар."детска екзема" е често срещано заболяване при малките деца и през последните години става все по-разпространен.При децата атопичният дерматит се проявява най-често преди да са навършили 5г. и обхваща лицето и скалпа.През първата година от живота може да обхване и цялото тяло.Типични симптоми на това състояние са зачервяване,суха залющена кожа и сърбеж.Много характерна е появата на първите симптоми около момента на "захранване" на бебето през 4-5-я  месец след раждането.Това не трябва да притеснява родителите и да води до хранителни ограничения,които точно в този период на интензивен растеж и развитие биха дали отражение в един по-късен етап - поява на анемия,изоставане във физическото развитие,косопад,забавен растеж със структурни промени на ноктите.Общите профилактични мерки включват избягване на претоплянето,лечение на обстипацията/запека/,избягване на "народна медицина" при грижите за кожата на кърмачето.Характерно за атопичния дерматит е появата му на "приливи и отливи",без видима причина и въпреки правилните хигиенни грижи за кожата.С израстването на детето тези "пристъпи" стават по-редки,заболяването се ограничава в определени кожни участъци и след пубертета отшумява напълно при по-голямата част от децата.

Родителите на деца с атопичен дерматит често се чувстват неуверени в избора на най-добрата грижа за децата си.Лекуващият дерматолог  е човекът,който ще овладее пристъпът на заболяването с подходящи медикаменти и ще назначи поддържащи козметични продукти за профилактика на рецидивите.

Препоръчителна грижа за деца със суха и атопична кожа

1.Почистване - желателно е да се използва душ-олио като добавка за вана при бебета или директно да се нанася върху кожата при по-големи деца.Винаги да се изплаква обилно с вода.Душ-олиото облекчава сърбежа,успокоява, защитава и почиства от люспите сухата и атопична кожа.

2.Грижа за тялото - подходящи за целта са специалните медицински кремове,лосиони и балсами наречени "емолиенти",които трябва да се използват ежедневно след измиване.При сухата и атопична кожа е много важно да се задържи влагата в горните слоеве на кожата.За целта поддържащия продукт трябва да се нанася в достатъчно количество в рамките на 3 мин. след измиване,докато кожата е все още влажна.

Excipial Kids - иновативни специални продукти за атопичен дерматит и много суха кожа при бебета и деца.Серията включва пяна,лосион и крем.Пяната е подходяща за нанасяне върху раздразнена и зачервена кожа.Осигурява незабавно охлаждане и успокоение на сърбежа.Попива бързо и не трябва да се отмива!Съдържа антисептик,който блокира размножаването на бактериите,причиняващи възпалението и инфекцията при атопичен дерматит.Лосионът и кремът са подходящи за ежедневна употреба,съответно за различни по площ кожни зони.Попиват бързо,не дразнят чувствителната кожа на атопиците и гарантират дълготрайна хидратация.

Точната доза е много важна за успешното лечение.Необходимо е да се нанася достатъчно лосион или крем при всяка апликация.Дозирайте количеството продукт според върха на пръста.Дозата отмерена на върха на пръста на възрастен човек е приблизително 0,5г.Едно бебе има нужда от 3-5г за цялото тяло,а дете в училищна възраст - 5-8г.

3.Грижа за скалпа - атопичният дерматит често се съпътства със сърбеж и залющване по скалпа.Правилните хигиенни грижи включват използването на специални дермокозметични шампоани,които почистват люспите по деликатен начин и в същото време успокояват сърбежа.

Себореен дерматит в детска възраст

Себорейният дерматит е често срещан проблем в детска възраст с характерни кожни обриви в различните възрастови групи.Заболяването не е аналог на себорейния дерматит у възрастните и няма връзка с мастната секреция.Започва в първото тримесечие след раждането и се самоизлекува до 6-я месец.Не рецидивира,но може да се разпространи и да предизвика зачервяване на големи кожни площи.По-често се среща при кърмени деца.Характерните прояви в кърмаческа възраст включват натрупването на "млечни корички" по скалпа и дерматит на седалището.При децата в предучилищна и ранна училищна възраст се представя с обилно наслояване на люспи и корички по скалпа,които трудно се отделят и при опит за премахването им остава влажна зачервена кожа, но космите не се засягат.При деца с мургава кожа и малцинствен произход се наблюдават т.нар."лишеи" по кожата на лицето.

Лечението се провежда от дерматолог с подходящи медикаменти и специфична за това заболяване медицинска козметика.

Вирусни инфекции със засягане на кожата и лигавиците при децата

Инфекции с херпесни вируси

Херпесните вируси причиняват различни заболявания с доста разнообразни, в повечето случаи типични кожни обриви -  добре познатите вирусни шарки,обикновен херпес/стресница/,розов лишей,усложнени с херпесна инфекция кожни заболявания и др.Важно е да се знае,че тези заболявания са заразни за околните и налагат спазването на висока лична и обществена хигиена:използване на индивидуални прибори за хранене и личен тоалет,спиране на посещенията в детски ясли,градини и училище до пълното оздравяване на болното дете.Необходимо е навременно и компетентно лечение,за да се избягнат усложненията като кожни и общи инфекции с други бактерии и вируси.

Вирусни брадавици

Често срещани при децата са обикновените брадавици по пръстите на ръцете и краката,дланите и ходилата/кокоши тръни/,лицето.Предразполагащ фактор за заразяване са близките,ежедневни телесни контакти със заразени лица - родители,приятели,които имат брадавици по кожата.;постоянни травми на дланите и ходилата при активно спортуващи деца;потиснат или отслабен имунитет вследствие често боледуване от настинки,грип,ангина или хронични заболявания налагащи лечение с кортикостероиди/астма,бронхит/. Макар и рядко,брадавиците могат да се локализират по лигавицата на устата/особено при опит за откъсване със зъби/.

По-особен вид брадавици са заразните молуски.Те са типично "детско" заболяване и могат да се локализират навсякъде по кожата,включително по ръбовете на клепачите и външните полови органи.

Лечението се провежда от дерматолог,за предпочитане в кабинет, тъй като обработката на брадавиците в домашни условия не винаги дава траен резултат и може да се съпътства от различни усложнения.

Краста

Човешката краста е широко разпространено заболяване ,особено в детски колективи и семейства с ниска здравна и битова култура.Поставянето на диагнозата не винаги е лесно,особено когато има друго кожно заболяване със сърбеж:атопичен дерматит,уртикария и др.Сърбежът по кожата налага задължителна консултация с дерматолог с цел откриване и правилно лечение на крастата.Недоизлекуваните индивиди след време отново развиват заболяването и го предават на близкото обкръжение,затова е необходимо лечение и профилактичен преглед при кожен лекар на контактните лица.

Бактериални кожни инфекции(импетиго)

Бактериалните инфекции по кожата са често срещани при децата.Винаги протичат остро,с типични обриви и по правило се разпространяват на отдалечени места по тялото при ненавременно лечение или невярна диагноза(поставена от лекар-неспециалист).Често се развива като усложнение при ангина,хрема и други инфекции на дихателните пътища.Импетигото може да се "насложи" върху друго кожно заболяване като краста,херпес,атопичен дерматит,екзема и др.Индивидите с импетиго са заразни за околните и трябва да избягват социални контакти,посещение на детски заведения и спортни клубове.Задължително е използването на лични тоалетни принадлежности(кърпи за лице и ръце).Лечението се назначава от дерматолог и не се прекъсва преждевременно.

Подценяването на навременното им лечение е причина за затегнато протичане,генерализация на обрива и развитие на автосенсиблизация т.е. алергия към микробния причинител с трансформиране на обривите по типа на екземите - с подмокряне, силен сърбеж и неповлияване от предписания антибиотик.Нерядко може да се развият и полимикробни инфекции - причиняват се от 2 и повече микробни причинителя,които са се насложили върху първоначалната кожна инфекция.Това затруднява  и удължава лечението, а понякога се стига и до болнично лечение за овладяване на симптомите.

Адрес на кабинета:гр.Стара Загора,ул."Христо Ботев"100,ет.4,офис 16