Кожни заболявания в старческа възраст

Стареенето  не е болест,а естествен физиологичен процес на организма, при който настъпва забавяне на обмяната на веществата в организма.В хода на живота физиологичните процеси в кожата също се забавят и намаляват- механичната защитна функция,секрецията на потните и мастните жлези ,отслабва имунната защита,продукцията на витамин Д,реакцията на кожните съдове към различни стимули и др.Практиката показва,че две трети от всички лица в напреднала възраст имат оплаквания,свързани с кожата.

Кожата в старческа възраст се променя значително.Намаляват тургурът,еластичността и лъскавината,тя става суха, с груб релеф и неправилна пигментация - налице са участъци с пигментни петна и такива с напълно обезцветяване на кожата,особено по изложените на слънце участъци/лице,деколте,ръце/.Косата се разрежда,косъмът изтънява и побелява.С напредването на възрастта намалява кожната еластичност и съдържанието на вода в дермата/същинската кожа/,което е основната причина за отпускането и появата на бръчки.Подкожната мастна тъкан изтънява,което също допринася за появата на бръчки.Загубата на околоочната мастна тъкан придава на очите характерен вид - тяхното свиване и образуване на торбички.Асоциираната с кожата лимфна тъкан намалява продукцията на антитела и други фактори на имунната защита,което обуславя склонността към хронични кожни инфекции и неоплазми.

Специалният характер на кожните заболявания в старческа възраст  се определя от много фактори.По-важните от тях са:въздействие на слънчева и йонизираща радиация,локални канцерогенни вещества;наличие на хронични вътрешни заболявания;увреждания от продължителна употреба на лекарства;увреждания от фактори на външната среда,както и от професионални такива от алергично и дразнещо естество;наличие на психологични проблеми;промени в начина на живот и хранене.

У старите хора във висок процент се срещат себорейни кератози/т.нар."старчески брадавици"/,сърбеж/неасоцииран с кожни или други заболявания/,екзема на долните крайници,контактен дерматит,себореен дерматит/със склонност към обхващане на големи кожни площи/,застоен дерматит на долните крайници при разширени вени,язви на подбедрицата след прекаран тромбофлебит,гъбични инфекции на кожата и ноктите.Някои кожни заболявания протичат по различен начин и изглеждат различно в тази възраст.Други кожни заболявания могат да бъдат израз на развиващо се раково заболяване в организма,което налага повишено внимание от страна на лекуващия лекар и назначаване на съответните изследвания.Много лекарства засилват склонността към спонтанни кръвоизливи около малките съдове в кожата/сенилна пурпура/.Уврежданията от слънчевите лъчи се проявяват като сенилно лентиго,неправилни вроговявания по кожата/актинични кератози/,немеланомен кожен рак.

Лекарствени обриви при възрастни лица

Повечето възрастни хора имат по няколко хронични заболявания за които приемат много лекарства и оттук голямата склонност към алергични или токсични кожни обриви,в сравнение с лица в по-млада възраст.Често тези реакции продължават месеци наред.У възрастни лица по-често се наблюдават тежките и най-тежки форми на лекарствените обриви,които изискват болнично лечение.

Лечението с понижаващи холестерола медикаменти е често срещана и подценявана причина за развитието на кожна сухота със залющване и сърбеж, суха екзема до степен на ихтиозис/много силна кожна сухота с по-големи люспи/ .

Кожни заболявания като усложнение при разширени вени на краката и хронична венозна недостатъчност

Венозният застой в областта на краката е предразполагащ фактор за развитието на редица кожни промени и заболявания в старческа възраст като: трайно виолетово-кафяво оцветяване на кожата около глезените и по подбедриците,спонтанни точковидни кръвоизливи или по-големи петна - т.нар. пурпура,екземи,многократно рецидивиращ червен вятър(еризипел),незарастващи язви,склеротично уплътнение и срастване на кожата с подлежащите тъкани на подбедрицата,траен лимфен оток със силно уголемяване на долния крайник(елефантиазис или слонски крак) затрудняващ ходенето и др.

Всички описани промени се диагностицират и лекуват от дерматолог в сътрудничество с други специалисти предвид основното заболяване  и придружаващите го други такива.

Грижи за кожата в напреднала възраст

Специално внимание заслужава ежедневният тоалет и къпането,което трябва да включва емолиентни кремове,сапуни и измиващи гелове без алкално съдържание,олио за баня в случаите на силна кожна сухота и екзема.Продуктите с алфа-хидрокси киселини омекотяват и изглаждат кожата,намаляват видимите бръчки и стимулират синтеза на колаген и еластин в дермата при редовна употреба,предпазват кожата от неправилни вроговявания.Употребата на фотозащитни кремове е задължително при наличието на предракови промени по кожата и предпазва от преждевременно стареене - поява на бръчки и неправилни пигментации.

АДРЕС НА КАБИНЕТА:ГР.СТАРА ЗАГОРА,УЛ."ХРИСТО БОТЕВ"100,ЕТ.4,ОФИС 16.Д-Р ИВАНОВА ПРИЕМА ПАЦИЕНТИ САМО В ПОСОЧЕНОТО РАБОТНО ВРЕМЕ.