ХИПЕРХИДРОЗА

КАКВО Е ХИПЕРХИДРОЗАТА?

ХИПЕРХИДРОЗАТА Е СВРЪХПРОДУКЦИЯ НА ПОТ в отговор на ситуация или стимул, които провокират нормално количество потен секрет при повечето хора.

Хиперхидрозата има изключително негативен ефект върху качеството на живот и социалните контакти на засегнатите индивиди.

Най-често се локализира в подмишниците, по дланите и ходилата. Около 1% от населението страда от хиперхидроза. Провокира се от много фактори като консумация на лютиви и пикантни храни, алкохол или стрес - преди публични изказвания, при среща с нови хора и други. Жените са по-предразположени към хиперхидроза, която се засилва след менопаузата.

МОЖЕ ЛИ ДА БЪДЕ ПРОЯВА НА ДРУГО ЗАБОЛЯВАНЕ?

Да, възможно е да бъде симптом на скрито заболяване като карцином, инфекциозно заболяване, захарен диабет, ендокринни смущения, неврологични заболявания. В тези случаи хиперхидрозата винаги е генерализирана.

Друга форма на хиперхидрозата е провокираната от дъвчене и обхваща лицето и шията. Също така може да се отключи от определени храни, да е асоциирана с диабет или да се появи след хирургични операции на лицето.

ЛЕЧИМА ЛИ Е ХИПЕРХИДРОЗАТА?

Да, в случаите на локализирана хиперхидроза. Най-успешно и трайно е лечението с ботулинов токсин, който се инжектира в засегнатите участъци и блокира потната секреция за няколко месеца.

БОЛЕЗНЕНО ЛИ Е ИНЖЕКТИРАНЕТО НА БОТУЛИНОВ ТОКСИН?

В областта на подмишниците не се налага предварително обезболяване с местна упойка и инжектирането е без болка. В областта на пръстите на ръцете, дланите и ходилата се налага инжектиране на местна упойка, тъй като тези места са много чувствителни.

КАКВО НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ СЛЕД ПРОЦЕДУРАТА?

През първите 72 часа не бива да се практикува фитнес, физически натоварвания, вдигане на тежести, сауна, масажи на мястото на инжектиране или общи такива.

ИМА ЛИ МЕДИЦИНСКИ ПРОТИВОПОКАЗАНИЯ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПРОЦЕДУРАТА?

Да, хора страдащи от множествена склероза и миастения гравис не трябва да прибягват до тази процедура. Това се отнася и за другото основно приложение на ботулиновия токсин - третиране на мимически бръчки по лицето.