Псориазис – въпроси и практически съвети

От какво се провокира?

В голям процент от случаите е налице фамилна история за роднина по права или съребрена линия с псориазис.При други пациенти е налице асоциация на псориазиса с различни общи заболявания и отклонения в обмяната на веществата като високо кръвно налягане, диабет, атеросклероза, ставни заболявания, стенокардия, подагра, повишен холестерол и кръвна захар.В детската възраст е налице ясна връзка с прекарани вирусни и бактериални инфекции.Травмирането на кожата по различен начин предизвиква появата на нови плаки на мястото на травмата.Острият или продължителен  психичен стрес също отключва и влошава протичането на заболяването.Злоупотребата с алкохол,различни медикаменти и висококалоричната диета имат отрицателно влияние върху заболяването.

Как изглежда псориазисът?

Заболяването има разнообразни кожни прояви,като често погрешно се възприема като екзема,кожна инфекция,гъбички по ноктите или обикновен пърхот.Важно е да се знае,че при всяко едно от тези заболявания неповлияването от "правилно" назначеното лечение налага задължително посещение при дерматолог и  вземане на кожна биопсия за изясняване на случая.

Заразен ли е псориазиса?

Не, псориазисът не е заразно заболяване.

Лечимо заболяване ли е псориазисът?

Засега псориазисът е нелечимо заболяване.Важно е да се знае,че при различните хора протича по различен начин и се повлиява от различни медикаменти,поради което за всеки отделен пациент се изработва индивидуална лечебна схема. Необходимо е кожата да се подържа с подходящи овлажняващи и излющващи кремове, които подпомагат активното лечение и предотвратяват появата на рецидиви на псориазиса. Прекалено интензивното лечение със силно действащи външни средства може да има обратния ефект и да влоши заболяването.Приложението на някои лекарства изисква редовен контрол на редица лабораторни показатели,което налага спазването на определен график за  посещения при лекуващия дерматолог.Някои форми на заболяването се повлияват по-бавно и в недостатъчна степен от лечението,особено когато псориазиса е във фаза на обостряне и разпространение.

Съвет: Избягвайте самолечението!Консултирайте се с Вашия дерматолог преди да изпробвате всяко ново средство за псориазис,което се предлага на пазара!

Не се доверявайте на реклами от типа”Лекувам псориазис окончателно”!

Как да живеем с псориазис?

Избягвайте доколкото е възможно силния психичен стрес и физическите травми на кожата.Консумирайте предимно млечни храни,плодове и зеленчуци.Намалете общата дневна калоричност на приеманата храна като ограничите алкохола,колбасите и тлъстите меса.Използвайте ежедневно подходящи овлажняващи и омазняващи кремове. Избягвайте употребата на много медикаменти едновременно и на такива,които влошават заболяването.Неспазването на посочените мерки води до влошаване на заболяването и обезмисля всяко лечение.